مزیت باورنکردنی خرما صفوی برای بهبود کم خونی!

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با خرما صفوی و انواع مختلف خرماها برای شما شرح دهیم پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید!

مطالعات در تعیین زیستگاه اصلی درختان خرما متفاوت بود، اما مورخان توافق کردند که قدیمی ترین نخل شناخته شده در بین النهرین بوده است، زیرا نخل در تمدن عراق مقدس بوده و درختی پربرکت محسوب می شود و قوانینی برای حفاظت از آن وضع شده است.

از این رو باغات آن در شهرهای عراق گسترش یافت و در جنوب بصره که دو سوم نخل های عراق را شامل می شد، رونق گرفت تا اینکه جایگاه آن در تولید خرما کاهش یافت.

در سواحل شط العرب در منطقه ابوالخصیب استان بصره، این کاهش به وضوح در باغ حاج عامر التمیمی که در برابر کمبود تولید نخل خود درمانده ایستاده بود، نمایان می شود. بهره بردن از زمین خود در جنبه هایی غیر از درختان خرما.

خرما صفوی

بصره دهها سال است که به دلیل کثرت انواع نخل و مرغوبیت خرمای آن شهرت داشته است و تا زمان وقوع جنگ ایران و عراق (1988-1980)، باغهای آن حدود 12 میلیون نخل در میان 33 میلیون نخل داشت.

در عراق این فراوانی نقش پیشروی عراق در تولید جهانی خرما را ایفا کرد تا پیش از خروج از فهرست پنج کشور برتر دنیا در این زمینه طی دهه های اخیر.

کشتن نخل های بصره

آنچه التمیمی از آن رنج می برد نشان دهنده وضعیت بیشتر نخلستان های سواحل شط العرب است که از کاهش تولید و کیفیت پایین رنج می برند.

این به دلایلی مربوط به کمبود آب و آنچه که از جنگ های قبلی از نظر کوچک شدن سطح زیر کشت باقی مانده است، می باشد.

عبدالعظیم کاظم، مدیر بخش خرما در اداره کشاورزی بصره، بیان می کند که نرسیدن آب به شط العرب و درصد بالای نمک موجود در آن بر نخلستان های آبیاری شده تأثیر منفی گذاشته است.

السحر: هیچ ابتکار جدی برای تغییر واقعیتی که منجر به بی میلی کشاورزان به کشاورزی شد وجود ندارد.

در حالی که کاظم خاطرنشان می کند که درمان واقعی در بهبود کیفیت آب نهفته است و این کار مستلزم تلاش دولت و همکاری بین المللی است.

دولت های متوالی به دلیل علاقه محدود به ثروت نفت و بی توجهی به کشاورزی، کاهش قابل توجهی در بخش نخل را تحمل کردند.

تعداد نخل های بصره در حال حاضر حدود 2.8 میلیون نخل است، در حالی که استان نیاز به کاشت سالانه یک میلیون نهال برای جبران درختان نخل از دست رفته دارد.

از سوی دیگر اتحادیه انجمن های دهقانی در بصره از نبود نقش دولتی در حمایت از کشت نخل گله مند است و به گفته راضی عزیز السحر، عضو هیئت اداری، هیچ اقدام جدی برای تغییر این واقعیت وجود ندارد.

منجر به عدم تمایل کشاورزان به کشت و زرع شد.